Fokus på kommunikationen

Et LMS system giver ofte gode muligheder for at kommunikere med medarbejderne. Men kommunikationen fejler ofte selvom mulighederne er der. Derfor er her samlet nogle udfordringer for administratoren i et Learning management system – i forhold til kommunikationen. Endvidere er der også anbefalinger, hvordan kommunikationen og LMS systemet kan styrkes.

 

Dårlig kommunikation

Den måde vi kommunikerer på, har ændret sig. Folk bombarderes af meddelelser. Så for at blive hørt, skal kommunikationen være klar og effektive. Her er et par tips:

  1. Kend dit publikum

Hvordan kan de lide at blive informeret? E-mail, notifikationer eller noget helt tredje? Har de adgang til sociale medier? Hvis ja, kan du integrere beskeder der?

  1. Få deres opmærksomhed.

Husk, at du konkurrerer med hundredevis af andre meddelelser, så du skal skille dig ud. Måske lave en hurtig, sjov video eller bruge andre visuelle virkemidler. Eller e-mail dem et direkte link til et obligatorisk kursus, i forhold til at fortælle dem, hvor de skal hen og hvordan man bliver registreret.

  1. Over-kommuniker ikke

Hvis du ikke har noget relevant at sige, så lad være med at sige noget! Dette gælder, hvis du ikke har noget af reel værdi at formidle, så gør det ikke. Dine beskeder vil blive betragtet som spild af tid, og modtagerne vil efterhånden ignorere dine beskeder.

Stadig ikke trafik i dit LMS

Selv med perfekt kommunikation bruger folk stadig ikke LMS. Forandring er svært! Så, du skal give overgangen tid og være strategisk omkring læringen i et LMS:

– Hold det simpelt.
Du skal ikke føle sig presset til at gå fra 0 til 100. Hold strategiske udvidelser, skjul eventuelle LMS-moduler, der ikke er nødvendige, og gør kommunikationen konsekvent.
-Vend teknologi til din fordel.
Lær alle de måder, hvorpå din LMS kan hjælpe dig, og se om du kan udvide det til brugere – måske via mobil eller til et sted, hvor brugerne allerede er som fx en portal eller en intern produktside.
-Omfavn samarbejdet
Hvorfor ikke få andre til at hjælpe dig i den rigtige retninger? Opret forbindelse med andre administratorer. Eller få et nyt perspektiv fra andre i din organisation uden for LMS. Og træk på din LMS udbyders erfaringer. De vil have dig til at lykkes, så vær ikke bange for at bede om hjælp!
Kommunikation er i sig selv et komplekst fænomen, ligeledes er opgaven som LMS administrator. Der er ingen hurtige løsninger på nogle af aspekterne, derimod er der nogle områder, som der kan fokuseres på. Forhåbentlig kan denne tekst hjælpe dig med at dræbe nogle af de mest frustrerende problemer, der plager en LMS Admin i dag.